مدیریت رسانه

  • PDF
امتیاز کاربر: / 3
بدخوب 

altمدیریت رسانه

نویسنده: علی‌اکبر فرهنگی، صدیق ببران

ناشر: دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها

 سال انتشار: 1393

این اثر که با رهبری و مدیریت دکتر علی‌اکبر فرهنگی، پدر علم مدیریت رسانه ایران و به کوشش دکتر صدیقه ببران تألیف شده است، تلاش دارد تا با پاسخگویی به سؤالات زیر، ضمن ارتقای ادبیات دست‌نوشته مدیریت رسانه در ایران، زمینه مناسب را برای تربیت محققین، دانشجویان و مدیران سازمان‌های رسانه‌ای در جهت توسعه کمی و کیفی این صنعت فراهم آورد.

مدیریت رسانه چیست؟

آیا مدیریت رسانه اقتضائات ویژه‌ای دارد؟

آیا ساختار سازمان‌های رسانه‌ای با سایر سازمان‌ها و نهادها تفاوت دارد؟

آیا مدیریت در رسانه‌ها بر حسب انواع مالکیت‌های آنها تفاوت دارد؟

مدیریت رسانه‌ تا چه حد تابع مالکیت آن است؟

آیا مدیران رسانه‌ها در چنگال تشکیلات سازمان‌های رسانه‌ای گرفتارند؟

مدیریت رسانه‌ها در مقاطع بحرانی چگونه عمل می‌کند؟

مدیریت ساختار جهانی سازمان‌های رسانه‌ای نوین چگونه است؟

بی‌شک سازمان‌های رسانه‌ای دارای پیچیده‌ترین شکل مدیریت در میان سازمان‌های تولیدی، بازرگانی و خدماتی هستند. این پیچیدگی به عوامل اثرگذار بر سازمان اطلاق می‌شود که از سوی محیط داخلی و بین‌المللی به سازمان تحمیل می‌شود و گاه تعداد آن‌ها به قدری زیاد می‌شود که احصای آن‌ها به دشواری امکان‌پذیر است. از این‌رو مدیر رسانه می‌باید مدیری چند وجهی و با دانشی گسترده از مدیریت و اقتصاد و جامعه‌شناسی و علوم سیاسی و مردم‌شناسی و جمعیت‌شناسی و غیره بوده و بتواند از این خوان‌های گسترده هر یک به اندازه‌ای متناسب و مقبول برداشت نماید تا بتواند معضلات و مسائل حادث شده پیش روی سازمان را شناسایی و چاره‌ای کارساز برای به‌ سامان درآوردن آن‌ها بیابد.

نویسنده در فصل دوم کتاب در خصوص وظایف مدیریت در سازمان‌های رسانه‌ای آورده است که موفقیت هر سازمان تابع عملکرد مدیران، فرصت‌ها، منابع  و امکانات و نیز متاثر از سیستم‌های محیطی و سازمان‌های دیگر است و کلیه مدیران، به‌ویژه مدیران سازمان رسانه‌ای جهت ایفای مؤثر نقش و وظایف خود و انجام فرایند موفقیت، نیازمند به‌کارگیری مهارت‌های متعددی مانند مهارت‌های فنی، انسانی و مفهومی هستند. همچنین، موفقیت مدیران در به‌کارگیری این مهارت‌های سه‌گانه در گرو ابتکارات و ویژگی‌های فردی مدیر است که خصوصیت‌هایی چون بینش، شجاعت، خرد، انعطاف، صداقت و همگرایی، و نهایتاً پاسخگویی را دربر می‌گیرد.

این اثر در 5 فصل به موضوعات زیر می‌پردازد:

فصل اول: روند تاریخی و الگوهای تحقیق در مدیریت رسانه

فصل دوم: مدیریت سازمان‌های رسانه‌ای

فصل سوم: مدیریت منابع انسانی در سازمان‌های رسانه‌ای

فصل چهارم: مالکیت و اقتصاد رسانه

فصل پنجم: ساختار جهانی سازمان‌های رسانه‌ای، مدیریت رسانه‌ای همگرا در عصر جهانی شدن

آخرین به روز رسانی در دوشنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۳۶


شما در این صفحه هستید : دانشنامه معرفی کتاب مدیریت رسانه