مسئوليت رسانهها در قبال حقوق مخاطبان
نویسنده:منصوره فصیح
ناشر:پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات
سال انتشار:1394
اين كتاب درصدد است تا با رويکردي ميانرشتهاي، تکاليف رسانه درقبال مخاطبان و حقوق آنان را بررسي و با تمسک به علم حقوق، وضعيت حقوقي ايجاد شده براي مخاطبان را از طريق تمرکز بر فعاليتهاي رسانهاي و مسئوليتهاي حقوقي مترتب بر آن ارزيابي کند.مفهومشناسي و مباني نظري حقوق رسانه و حقوق مخاطب، ماهيت و ساختار رسانه و کارکرد آن در قبال حقوق مخاطبان، قواعد فعاليت در رسانههاي همگاني و محدودة آن، کارکردهاي اجتماعي رسانه و سياستگذاري رسانهاي، حقوق مخاطب به تناسب رسانههاي جمعي و اضرار رسانهاي و مسئوليتهاي مترتب بر آن، فصلهاي اين كتاب است كه در دو بخش تنظيم شده است. كتاب پس از طرح مباحث ياد شده، در مبحثي جداگانه به نتيجهگيري از مطالعات صورت گرفته پرداخته و براي غناي هر چه بيشتر مطالعات، راهکارهايي را پيشنهاد كرده است.تدوين اصول اخلاقي و حرفهاي، تأکيد بر نظارتهاي صنفي و مدني، طراحي ساختار قانوني کارآمد و برخوردار از ضمانت اجرايي لازم، تدوين نظامنامه قانوني درخصوص حقوق مخاطبان، تکيه بر تکثرگرايي رسانه براي مقابله با تمرکزگرايي رسانهاي، تدوين منشور حقوقي مخاطب با ضمانت اجرايي مطمئن، نيازسنجي مخاطبان ضرورت فعاليت رسانهاي، توجه به مهندسي فرهنگي رسانه، لزوم اهتمام به سياستگذاري رسانهاي و ايجاد دادگاههاي ويژه براي رسيدگي به جرايم رسانهاي، پيشنهادهاي ارائه شده در اين كتاب براي احقاق حقوق مخاطب، حقوق رسانه و نظم عمومی اجتماعی است.