نقش تلويزيون در ترويج فرهنگ مطالعه و كتابخواني

  • PDF
امتیاز کاربر: / 3
بدخوب 

altنقش تلويزيون در ترويج فرهنگ مطالعه و كتابخواني (گزارش پژوهشی)

پژوهشگر: زهرا مهربان، محبوبه غفوري

ناشر: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات

سال انتشار: 1394

این اثر پژوهشیدر صدد است با توجه به تأثير‏گذاري عميق رسانه ملي بر ترويج فرهنگ اصيل ايراني و با عنايت به نقش حساس مطالعه در تكامل فردي و اجتماعي به بررسي نقش تلويزيون به‏ مثابه پرمخاطب‌ترين رسانه جمعي در راستاي نهادينه‌‏سازي، ترويج فرهنگ مطالعه و کتابخواني افراد جامعه بپردازد.اين گزارش كه با نظارت دكتر عبدالله بيچرانلو انجام شده است، نبود سياست‏‌هاي كلان مدون و راهبردي علمي توسعه فرهنگي را عامل عدم ترويج كتابخواني بيان مي‌كند و به‌طور خاص تأكيد مي‌كند كه جايگاه و ارزش کتاب‏ در توليد آثار تلويزيوني آن‏‌گونه كه شايسته است، دیده نشده است. برنامه‌‏سازي كتاب‌محور در تلويزيون هنوز با استانداردهاي دنيا در اين زمينه فاصله دارد و حتي تبليغ كتاب در تلويزيون فقط محدود به ايام برگزاري نمايشگاه بين‏‌المللي كتاب شده و در ساير اوقات برنامه‌‏هاي موفق معدودی در تلويزيون به چشم مي‏‌خورد.بر اساس اين گزارش، پيوند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در تعامل و هم‏‌افزايي با سیمای جمهوری اسلامی ایران در راستاي فراهم آوردن بستر مناسب و مطلوب براي بهره‏‌برداري از امكانات موجود براي ارتقاي فرهنگ مطالعه و كتابخواني ضعيف است لذا پيشنهاد مي‌كند چنانچه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، بتواند با توجه به رسالت فرهنگي خود و با داشتن مجموعه‌هاي مرتبط با كتاب به تدوين و اجراي چشم‌‏انداز توسعه كتابخواني در كشور بپردازد تا ساير دستگاه‏‌هاي متولي در پرتو آن حركت كنند در اين صورت مي‏‌توان به گسترش كتابخواني در كشور اميدوار بود.

آخرین به روز رسانی در سه شنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۵۲


شما در این صفحه هستید : دانشنامه معرفی کتاب نقش تلويزيون در ترويج فرهنگ مطالعه و كتابخواني