روز ثبت احوال (92/10/03)

  • PDF
امتیاز کاربر: / 3
بدخوب 
 
  1. استفاده همزمان از اصل شناسنامه و المثنی پیگرد قانونی دارد.
  2. افرادی که برای اولین بار کارت ملی دریافت می‌کنند، افرادی که تغییراتی در اسناد هویتی آنان اعمال می‌شود و افرادی که کارت ملی آنها مفقود شده است، کارت هوشمند ملی دریافت می‌کنند. 
  3. با ثبت تغییر نشانی و کدپستی، در ارائه آمار جمعیت به‌ صورت مکان‌محور و به‌روز، سهیم باشیم.
  4. برای افرادی که 15 سال تمام هستند و برای اولین بار می‌خواهند کارت ملی دریافت کنند، کارت هوشمند ملی صادر می‌شود.
  5. تعویض شناسنامه در غیر از محل صدور شناسنامه نیز امکان‌پذیر است.
  6. ثبت به‌موقع وقایع حیاتی چهارگانه تولد، وفات، ازدواج و طلاق، باعث گسترش قانون‌مداری در جامعه می‌شود.
  7. جمعیت ایران تا پایان مهر ماه سال 1393، برابر 78.244.316 نفر است.
  8. در صورت پیدا شدن شناسنامه اصلی، شخص بایستی ظرف 10 روز به تحویل شناسنامه المثنی به اداره ثبت احوال اقدام کند.
  9. در صورت تغییر محل سکونت، نشانی جدید خود را در پایگاه اطلاعات جمعیت کشور به آدرس www.sabteahval.ir  ثبت کنید.
  10. سازمان ثبت احوال کشور وظیفه تهیه اطلاعات ثبتی اساسی مانند زاد و ولد، مرگ‌ومیر، ازدواج و نیز صدور مدارک هویتی مانند شناسنامه را بر عهده دارد.
  11. شناسایی، تصدیق هویت و امضاء الکترونیک افراد در فضای مجازی از مهم‌ترین مزیت‌های کارت هوشمند ملی است.
  12. شناسنامه‌های جدید، مکانیزه و مبتنی بر پایگاه اطلاعات جمعیتی کشور هستند و قابل جعل نیستند.
  13. شناسنامه‌های جلد قرمز همچنان معتبر هستند و در صورتی که شناسنامه، مشکلی نداشته باشد، نیازی به تعویض آن وجود ندارد. 
  14. طبق مصوبه دولت تمامی کارت‌های ملی تا پایان سال 1394 تمدید اعتبار شدند و نیازی به مراجعه برای تمدید اعتبار کارت‌های ملی وجود ندارد.
  15. فاطمه، زهرا، نازنین زهرا، یسنا و زینب به ترتیب فراوان‌ترین نام‌های دختر ثبت‌شده در سال 1393 هستند.
  16. لازم است شناسنامه فرد پس از رسیدن به 15 سال تمام، تعویض و عکس‌دار شود.
  17. مدارک هویتی مفقود شده خود را از طریق سامانه خدمات الکترونیکی سایت سازمان ثبت احوال به آدرس www.sabteahval.ir ، جست و جو کنید.
  18. مهلت قانونی اعلام وفات، تا ده روز پس از تاریخ وقوع یا وقوف بر آن است.
  19. مهلت قانونی اعلام ولادت، تا پانزده روز پس از تاریخ ولادت نوزاد است. 
  20. نود و شش سال خدمت کارکنان خدوم ثبت احوال کشور را پاس می‌داریم. 
  21. هرگونه تغییر، تحریف یا جعل در اسناد هویتی، مجازات قانونی در پی دارد.
  22. سازمان ثبت احوال کشور با تولید کارت هوشمند ملی گامی اساسی در تحقق دولت الکترونیک برداشته است.
  23. ارائه خدمات عمومی به آحاد مردم و اطلاعات ویژه جمعیتی به ارکان حکومت از ویژگی‌های اختصاصی و انحصاری سازمان ثبت احوال کشور است.
  24. آمارهای سازمان ثبت احوال، متقن و مرجع بسیاری از اطلاعات و آمارهای جمعیتی است.
  25. کارت هوشمند ملی موجب صرفه‌جویی‌های عظیم در اقتصاد و صنعت است و تا پايان برنامه ششم توسعه براي آحاد ايرانيان صادر خواهد شد.
  26. سازمان ثبت احوال کشور یکی از سازمان‌های دولتی ایران است که جمع‌آوری اطلاعات و آمار جمعیتی کشور را به عهده دارد.
  27. سازمان ثبت احوال به دلیل در اختیار داشتن اسناد هویت، تابعیت و آمارهای حیاتی یکی از ارکان مهم حکومت تلقی می‌شود.  
  28. تا سال 1295 هجری شمسی، ثبت وفات تنها با حک کردن نام و تاریخ وفات متوفی بر روی سنگ قبر انجام می‌شد.  
  29. تا سال 1295 هجری شمسی، ثبت ولادت با نگارش نام و تاریخ ولادت مولود در پشت جلد قرآن مجید انجام می‌شد.
  30. سازمان ثبت احوال]اداره سجل احوال وقت[ با صدور اولین شناسنامه برای دختری به نام فاطمه ایرانی در تاریخ 3 دی ماه 1297 شمسی، فعالیت خود را آغاز کرد.
  31. بيش از صد دستگاه خدمت‌رسان در کشور، هویت مراجعان خود را با استفاده از پایگاه اطلاعات جمعیت ثبت احوال احراز می‌کنند.
  32. ثبت وفات آثار مهم حقوقی دارد؛ به موقع، با اطلاعات کامل و صحیح و مبتنی بر اسناد برای ثبت آن اقدام کنیم.
  33. مطابق ماده 22 قانون ثبت احوال، فوت هر شخص اعم از ايراني يا خارجي بايد به ثبت احوال اعلام و برابر مقررات ثبت شود.
  34. سازمان ثبت احوال با صدور اولین شناسنامه به نام فاطمه ایرانی در 3 دی‌ ماه 1297 شمسی در تهران شروع به کار کرد.  
  35. دفاتر اسناد رسمی با استفاده از پایگاه اطلاعات جمعیت کشور، به صورت بر خط (آنلاین) تصدیق هویت افراد را استعلام می‌کنند.

شما در این صفحه هستید : زیرنویس روز ثبت احوال (92/10/03)