راهکارهاي انعکاس سبک زندگي در حوزه اقتصاد خانواده توسط رسانه (تلويزيون) از ديدگاه نخبگان حوزه و رسانه

  • PDF
امتیاز کاربر: / 191
بدخوب 

راهکارهاي انعکاس سبک زندگي در حوزه اقتصاد خانواده توسط رسانه (تلويزيون) از ديدگاه نخبگان حوزه و رسانه/ امید درویشی، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه صداوسیمای قم، 1394.

چکیده

هدف کلي اين پژوهش بدست آوردن راه‌کارهاي انعکاس سبک زندگي در حوزه اقتصاد خانواده توسط رسانه (تلويزيون) از ديدگاه نخبگان حوزه و رسانه مي‌باشد. اهميت مطالعات سبک زندگي به جهت آشکار نمودن شيوه‌هاي ارتباطي و پيوند اجتماعي حاصل از فرآيندهاي فرهنگي و اقتصادي مدرن مي‌باشد. که اثرات بسياري در زندگي انسان دارد و مي‌تواند شاکله اقتصاد اسلامي را تعيين کند. عدم توجه به وجود سبک زندگي اسلامي در حوزه اقتصاد خانواده باعث آسيب‌هايي از جمله مصرف‌گرايي، اتلاف وقت، انرژي، پول و ... مي‌شود. با توجه به ماهيت موضوع رويکرد مناسب براي اين پژوهش روش تحقيق کيفي با تکنيک مصاحبه عميق انتخاب شد. با توجه به ميان رشته‌اي بودن موضوع اين پژوهش که به حوزه‌هاي مختلفي هم‌چون دين، رسانه، جامعه‌شناسي، روان‌شناسي، اقتصاد و ... وابسته است تلاش شد تا حد امکان افراد مختلفي انتخاب شوند که قابليت پاسخگويي به سوالات مصاحبه را در زمينه‌هاي مذکور دارا باشند و در نهايت مصاحبه‌ها با انتخاب ده نفر از افراد نمونه به صورت نيمه ساختار يافته صورت گرفت. مصاحبه‌ها در شش مقوله کلي که هرکدام شامل ريز مقولات جداگانه و به تفکيک فراواني مصاحبه‌شوندگان مي‌باشد دسته‌بندي شد. نتايج نشان داد سازمان صدا و سيما با تشکيل اتاق فکرهايي برگرفته از نخبگان دين و رسانه بايد به آسيب‌شناسي وضعيت موجود پرداخته و در نهايت الگويي را ترسيم کند که مصرف و سبک زندگي اقتصادي خانواده‌ها را تغيير داده و بهبود ببخشد. بهترين روش و شيوه لزوماً شيوه گفتاري نيست و از آن‌جا که تبليغات کالاها مصرفي با زرق و برق فراواني تأثيرات خودش را بر ذهن مردم گذاشته است ابتدا بايد اين‌گونه تبليغات در تلويزيون کمتر بشوند و بعد براساس الگوهاي که اصحاب رسانه در اتاق‌هاي فکر ترسيم مي‌کنند فرهنگ‌سازي صورت پذيرد. اين اتاق فکر بايد از علما و اساتيد دين و رسانه و مديران فرهنگي و جامعه‌شناسان و روان‌شناسان و اقتصاددانان و اساتيد علوم ارتباطات باشند تا بتوانند الگويي را ترسيم کنند که هم ‌ارزش‌هاي اسلامي ما را شامل شود و هم ارزش‌هاي ايراني‌مان را تحت پوشش خود قرار دهد.

کلیدواژه‌ها: سبک زندگی، اقتصاد خانواده، مصرف‌گرایی، نخبگان، رسانه، اتاق فکر، تلویزیون، فرهنگ‌سازی.


شما در این صفحه هستید : مقالات پایان نامه راهکارهاي انعکاس سبک زندگي در حوزه اقتصاد خانواده توسط رسانه (تلويزيون) از ديدگاه نخبگان حوزه و رسانه