تلویزیون و اوقات فراغت

  • PDF
امتیاز کاربر: / 5
بدخوب 

میزگرد «تلويزیون و اوقات فراغت» در اوایل تیر ماه سال جاری با همکاری گروه اجتماعی مديريت پژوهش سيما در سالن جلسات اداره کل آموزش و پژوهش سیما برگزار شد. در این نشست موضوع اوقات فراغت نوجوانان و جوانان از نگاه تلویزیونی با حضور كارشناسان، پژوهشگران، تهيه‌كنندگان و برنامه‌سازان تلویزیونی تحلیل و بررسی شد.

در ابتداي جلسه خانم فلور غفوري، پژوهشگر اداره كل سنجش و پژوهش‌هاي اجتماعي مركز تحقيقات، تحقيقی با عنوان چگونگي الگوي گذران اوقات فراغت ارائه کردند. سپس سرکار خانم دکتر فردوسی و جناب آقاي دكتر عقيلي و سایر حضار به راهکارهای برنامه‌سازی، چالش‌ها و آسیب‌های موجود اشاره کردند. این مباحث در ادامه به طور خلاصه ارائه می‌شود:

خانم دكتر فردوسي (دکترای روان‌شناسی):

•  شناخت برنامه‌سازان از رشد عاطفي، رشد اجتماعي، رشد ديني و رشد اخلاقي نوجوانان.

•  ارائه الگوهای رفتاری به نوجوانان برای نحوه رفتار مناسب در اجتماع، مدرسه و خانواده.

•  ارائه نبايدها و استنباط رفتار نادرست در تمام قسمت‌های هر سريال و اجتناب از نمایش نتيجه كار و نیز ضعف‌ها و بايدها در قسمت آخر .

•  رسالت رسانه در تربیت مسائل اخلاقي در بين نوجوانان و جوانان در صورت عدم مهارت خانواده .

•  پاسخگویی به شبهات نوجوانان و جوانان در برنامه‌ها با حضور متخصصان.

•  ساخت برنامه‌هاي طنز، ورزشي و تفريحي .

•  پرداختن بيشتر به مسائل درسي نوجوانان .

•  توجه به منفعت و سودمندی نوجوانان در برنامه‌های دینی نظیر ارائه پژوهش‌هاي نوجوانان در تلويزيون، انتخاب بهترین‌ها و برپایی اردوها.

•  ساخت برنامه‌هایی در مورد زمینه‌های شغلی و راه‌های رسیدن به موفقیت.

•  ساخت برنامه هایی با هدف افزایش اعتماد به نفس نوجوانان.

•  ميزگردهاي علمي با حضور خود نوجوانان، والدين و كارشناسان در موضوعاتی همچون شغل، درآمد، ازدواج و ملاک‌های همسرگزینی.

•  آموزش مهارت‌های زندگی.

•  پرداختن به اختلالات رایج دوره نوجوانی و جوانی اعم از اختلالات رفتاری، عاطفی، فکری و غیره با حضور متخصصان، روان شناسان، روان پزشكان و جامعه‌شناسان.

•  پرداختن به آسیب‌های اجتماعی و هوشیارسازی جامعه و بالا بردن آگاهی نوجوانان و جوانان.

•  تعیین اهداف كوتاه‌مدت و درازمدت برنامه‌ها.

•  همکاری بين پژوهش سيما و دانشگاه‌ها.

•  لزوم استفاده تهيه‌كنندگان و برنامه‌سازان از دیدگاههای متخصصان جامعه‌شناسی، روان‌شناسی و ارتباطات در برنامه‌ها.

دكتر عقيلي (دکترای علوم ارتباطات):

•  ضرورت توجه به مسئله اوقات فراغت در تمام طول سال و نه فقط در تابستان.

•  نگاه به اوقات فراغت به عنوان پيش‌گيري.

•  شكوفايي استعدادها و استعداديابي، پيشرفت‌هاي تحصيلي و زندگي شخصی در نتیجه تنظیم و برنامه‌ريزي و سرمايه‌گذاري درست اوقات فراغت.

•  توجه به مفاهیم ارزشی و غیر ارزشی نظیر دروغ‌گویی در برنامه‌ريزي‌هاي اوقات فراغت.

•  ضرورت توجه به كيفيت برنامه‌های تلويزيونی به رغم ميزان بالای بینندگان تلويزيون .

•  توجه به خلاقیت در توليد محتوا و در بين برنامه‌هاي تلویزیونی برای تقلید دیگر شبکه‌های تلویزیونی و ماهواره‌ای از آنان.

•  توجه برنامه‌سازان به ساخت برنامه‌هایی در زمینه‌ مسائل جامعه و حتی بسیار جدی سیاسی به زبان نوجوان .

•  نگاه اعتقادی و شرع به مقوله اوقات فراغت با هدف رسیدن به صفای دل.

•  فرصت مناسب برای صدا و سيما با وجود مشکلات اقتصادی و فرهنگی در فرهنگ سینما رفتن برای خانواده‌ها و جوانان.

•  معرفي كتاب‌ها با هدف تلاش برای افزایش ميزان مطالعه در ايران.

•  برنامه‌ريزي و سرمايه‌گذاري براي جوانان برای به فرصت تبدیل کردن مقوله جوانی در ایران به عنوان يكي از جوان‌ترين كشورهاي دنیا.

•  توجه فوری و ضروری به بحث نيازسنجي و مخاطب‌سنجي در ساخت برنامه‌ها.

•  توجه به كاركردهاي اوقات فراغت اعم از كاركرد اجتماعی، كاركرد كاهش آسيب‌هاي اجتماعي و كج‌روي، كاركرد استراحت و تمديد قوا و رفع خستگي، كاركرد فردی و خود شكوفايي، كاركرد تفريح و فرح‌بخشي، كاركرد شكوفايي استعدادها، كاركرد تحصيلي يا آموزشي و پژوهشي.

•  پرهيز از تقليد برای شکوفایی نبوغ و خلاقيت در برنامه‌ها.

•  اجتناب از تکراری بودن سوژه‌ها و مسخره کردن در برنامه‌های طنز و نوآوري با استفاده از فرهنگ غني ايراني و فرهنگ شيعي.

•  آموزش سواد رسانه‌اي در صدا و سيما .

خانم مريم بشردوست (تهیه کننده و پژوهشگر):

•  پیوند و مرتبط ساختن پژوهش به بدنه تولید.

•  تعریف کردن رديف شغلي پژوهشگر در شبكه‌ها.

•  امکان دسترسی پژوهشگران و برنامه‌سازان به پژوهش‌ها در همه کتابخانه‌های سازمان و برداشتن موانع موجود.

علي آني‌زاده (پژوهشگر):

•  تعريف درست از اوقات فراغت و انواع مؤلفه‌ها و زيرمجموعه‌هایش در بين گروه‌های موجود شبکه‌ها ارایه نشده است.

دكتر ظريف رفتار (تهيه كننده و فيلمساز):

•  ضرورت نگاه سیستمی به مقوله پژوهش در طی برنامه‌سازی از شروع کار تا آخرين مراحل تدوين .

خانم كلانتري (پژوهشگر):

•  توجه به ميل و رضايت جوان و نوجوان در برنامه‌سازی.

•  گرایش نوجوانان و جوانان به موسیقی در اوقات فراغت و ضرورت طراحی برنامه‌هايي با فضاي موسيقيايي زياد .

•  تدریجی مطرح کردن مسائل و چالش‌ها برای ملکه ذهن شدن و اجتناب از پرداختن آن‌ها در يك زمان خاص و محدود تابستان.

برنامه‌سازی با نیازسنجی از خواسته نوجوانان

شما در این صفحه هستید : گروه اجتماعی تلویزیون و اوقات فراغت