كودك، ادبيات و تلويزيون

  • PDF
امتیاز کاربر: / 3
بدخوب 

طبق تعريف زبانشناسان، «زبان» یکی از توانایی‌های ذهنِی انسان است و «گفتار» فقط نمود آوایی این توانایی است. بخشي از زبان را واژه‌ها تشكيل مي‌دهند. واژه‌ها مصالح اصلي و معني‌دار و قابل دسترس زبان به شمار مي‌روند. به طور مسلم يكي از مهمترين نقش‌هاي زبان در برنامه‌هاي كودك برقراري ارتباط است؛ برنامه‌هاي كودك حكم آموزش براي كودكان را بر عهده دارد. آموزش واژگان عبارت است از تغذيه ذهن كودكان با ايده‌هاي معني‌دار و زبان غني. يكي از دلايلي كه مردم‌شناسان به زبان‌آموزي علاقه دارند اين است كه كودكان در حين فراگيري زبان فرهنگشان را نيز ياد مي‌گيرند. امروزه تماشاي تلويزيون بخش قابل توجهي از زندگي كودكان به خصوص خردسالان را در بر مي‌گيرد. ذهن کودکان همواره در حال یادگیری و شکل‌گیری است و تلویزیون یکی از مهمترین عوامل در پردازش داده‌ها در ذهن آنان است. بر همین اساس، می‌توان گفت تلویزیون ابزاری موثر بر رشد زبان‌آموزی و ادبیات گفتاری کودکان است. از نظر کارشناسان، تماشای تلویزیون بر زبان‌آموزی خردسالان زیر 3سال و تکلم کودکان اختلال ایجاد می‌کند؛ این تاثیر برای کودکانی که در خانه تنها هستند و همزبانی هم ندارند چند برابر است، زیرا آنها «ذخیره واژگان» خود را توسط تلویزیون و برنامه‌هایش تکمیل می‌کنند و کمتر با والدین و اطرافیان خود سخن می‌گویند. یکی دیگر از آسیب‌هاي زباني كودك، مربوط به ادبیات گفتاری کودک است که به طور ناخواسته واژگانی را از تلويزيون می‌آموزد که تناسبی با سن ایشان ندارد. مت متأسفانه در برنامه‌های کودک دقت چندانی بر ادبیات به کارفته توسط مجریان و عروسک‌ها نمی‌شود. معمولا مجریان و مخصوصا عروسک‌ها برای جذابیت برنامه واژگان را اشتباه تلفظ می‌کنند یا ادبیاتی صحیحی را به کار نمی‌برند و اين امر موجب آسيب رسيدن به «ذخيره واژگان» كودك مي‌شود. برنامه‌سازان تلويزيون بايد در كنار بهره‌گيري از جلوه‌هاي بصري به ميزان قابل توجهي براي انتقال پيام از زبان بهره ببرند همچنين آنها بايد براي برقراري ارتباط ويژگي‌هاي جامعه‌شناختي و روان‌شناختي و زبان‌شناختي مخاطبان خود، يعني كودكان را شناسايي كنند. منبع مورد استفاده: آسيب‌شناسي زبان در برنامه‌هاي كودك سيما از منظر واژگاني، ص9

از کدام قسمت وب سایت بیشتر استفاده می کنید؟




نتایج

شما در این صفحه هستید :