موسسه پژوهش و تبیین گفتمان انقلاب اسلامی

  • PDF
امتیاز کاربر: / 5
بدخوب 

alt عرصه، عرصه جهاد است. جنگ نرم جدی است. ابزار اساسی طرفداران جبهه حق در جنگ نرم و میانه غبار فتنه ها، روشنگری است، ترسیم شاخصهاست، تبیین مایزهاست.[1] نبرد، نبرد اراده ها و عزمهای راسخ است، هر که اراده اش قوی تر، عزمش راسخ تر، همتش بلند تر، او فاتح است.[2] اگر تعلل کنیم، شکست قطعی است و نصرت الهی؛ برای ناصران او و مجاهدان است، نه قاعدان که «ان تنصروا الله ینصرکم…»[3]

 
در این نبرد، تبلیغ یک ابزار اساسی است، تبلیغی که تنها گفتن و رفتن نیست، تبلیغ باید ضمیرانسانها را هدف گیرد و پیام را نه به گوش آنان، بلکه به عمق فکر و قلب عاطفه ایشان نفوذ دهد، تبلیغ نباید ذهنها را مسخ کند، بلکه باید غل و زنجیرها از پای اندیشه و روح انسان بگشاید، تبلیغ باید با ابزارِ مناسب و با بهره گیری از شناخت صحیح زمان و مکان و مخاطب صورت گیرد تا اثرگذار افتد؛ و تبلیغ باید فضا ایجاد کند، گفتمان ایجاد کند[4] تا یک مفهوم و معرفت در برهه ای از زمان در یک جامعه همه گیر شود و نقل هر محفل و مجلس، با این اشارت که هر برهه زمانی، معرفت و مفهومی خاص را برای تبلیغ می طلبد و گفتمانها هم باید مستمر نو به نو شود[5] و تغییر یابد تا در جهان مخاصمه عقیده ها، ابتکار عمل را از دست دشمن بستاند.
 
باور ما بر این است که در زمینه تبیین معارف انقلاب و گفتمان سازی از ابتدای انقلاب تا کنون کار درخور و شایسته ای صورت نگرفته و یا کسانی بلندگودار این امر شده اند که از این طریق در پی منافع و اهداف گروهی و حزبی خود بوده اند که عموماً یا از ابتدا با گفتمان اصیل انقلاب زاویه داشته اند و یا به مرور زاویه پیدا کرده اند.
 
بر این اساس و مبتنی بر تأکیدات مقام معظم رهبری، سلسله جلساتی با محوریت وصیت نامه الهی سیاسی امام راحل(ره) در سال 1387 در تهران و قم راه اندازی شد. در استمرار این جلسات و در گذر از جریانات فتنه 88، نیاز به کار منسجم تر و گسترده تر در زمینه نشر معارف انقلاب اسلامی بیشتر احساس شد تا آنجا که بانیان مؤسسه پژوهش و تبیین گفتمان انقلاب اسلامی مبتنی بر رهنمودهای نائب امام عصر(عج) تصمیم به راه اندازی مؤسسه و گسترش برنامه ها گرفتند. زمستان 88 و بهار 89 به تمهید مقدمات و برنامه ریزی برای مؤسسه اختصاص یافت و مؤسسه از تابستان سال همت مضاعف و کار مضاعف؛ کار اجرایی خود را با سلسله نشستهای هم اندیشی نخبگان بصیر و مجاهد آغاز نمود.
 
هدف مؤسسه احیای گفتمان انقلاب اسلامی در نسل گذشته، تبیین و نهادینه نمودن این گفتمان در نسل حاضر و ایجاد ساز و کاری برای انتقال آن به نسلهای آینده است. ابزار اساسی و زمینه اصلی کار مؤسسه، تبلیغ چهر به چهره است[6] هر چند از سایر ابزارها و طرق نیز غافل نخواهد شد. در جهت تبلیغ چهره به چهره گفتمان انقلاب، برنامه ای تحت عنوان «نهضت سخنرانی» طراحی شد و نیاز اساسی برای این برنامه، مبلغین توانمند و مسلط بر مباحث گفتمان است. لذا مقدم بر نهضت سخنرانی، برنامه های تربیت مبلغ گفتمان انقلاب اسلامی (تحت عنوان طرح تبیین هویت انقلاب) در دستور کار مؤسسه قرار گرفت.
 
به بضاعت مضجات خود لبیک گفته ایم به ندای ولی امر و نائب حجت خدا(عج) که حاصل آن را در این مختصر از  نظر می گذرانیم. امید است این تلاشها و برنامه های پیش روی مؤسسه، اقدامی مؤثر جهت سامان دادن جریان گفتمان سازی حول معارف و مفاهیم انقلاب اسلامی در ایران عزیز باشد، «لِيَهْلِكَ مَنْ هَلَكَ عَنْ بَيِّنَةٍ وَ يَحْيى‏ مَنْ حَيَّ عَنْ بَيِّنَةٍ وَ إِنَّ اللَّهَ لَسَميعٌ عَليمٌ».[7]
 
[1]- پس تبليغ مهم است و امروز ابزار اساسى است …شاخص بايد معيّن كرد، انگشت اشاره را بايستى واضح مقابل چشم همه قرار داد تا بتوانند گمراه نشوند. در دنيائى كه اساس كار دشمنان حقيقت بر فتنه‌سازى است، اساس كار طرفداران حقيقت بايست بر اين باشد كه بصيرت را، راهنمائى را، هرچه ميتوانند، برجسته‌تر كنند و اين شاخصها را، اين مايزها را، اين معالم‌الطريق را بيشتر، واضح‌تر، روشن‌تر در مقابل چشم مردم قرار بدهند، كه مردم بفهمند، تشخيص بدهند و گمراه نشوند. …مهمترين برهه‌اى و زمان و مكانى كه تبليغ، آنجا معنا مي دهد، جائى است كه فتنه وجود داشته باشد. (مقام معظم رهبری در دیدار با جمعی از طلاب و روحانیون – 22/9/88)
 
[2]- جنگ، جنگ اراده‏هاست؛ جنگ عزمهاى راسخ است؛ هر كه عزمش بيشتر بود، او برنده است.
 
[3]- محمد – آیه 7
 
[4]- تبليغ بايد جريان ساز باشد، تبليغ بايد گفتمان ساز باشد، تبليغ بايد فضا ايجاد كند؛ گفتمان ايجاد كند. گفتمان يعنى يك مفهوم و يك معرفت همه‌گير بشود در برهه‌اى از زمان در يك جامعه. آن وقت، اين مي شود گفتمان جامعه. اين، با كارهاى جدا جداى برنامه‌ريزى نشده، حاصل نخواهد شد؛ اين كار احتياج دارد به برنامه‌ريزى و كارِ فعال… (مقام معظم رهبری در دیدار با جمعی از طلاب و روحانیون – 22/9/88)
 
[5]- اى بسا در يك برهه‌اى برخى از مسائل بايست تبليغ بشود كه مثلاً پنج سال، ده سال به آن نياز است و ممكن است پنج سال بعد، آن موضوع اصلاً مورد نياز نباشد. اين كار را بايد طراحى كرد. ما اين را هميشه سفارش مي كنيم به مبلغين، به طلاب، به فضلا كه نيازسنجى كنيد و بر طبق نياز مخاطب و استفهام مخاطب، حرف بزنيد. (مقام معظم رهبری در دیدار با جمعی از طلاب و روحانیون – 22/9/88)
 
[6] – ما معممين يك امتياز داريم كه تبليغ روياروى و چهره‌به‌چهره ميكنيم. اين يك كار بى‌نظيرى است كه هيچ چيزى جاى اين را نميگيرد؛ منبر رفتن، با مردم حرف زدن. اين، از ساير شيوه‌هاى تبليغ، از جهاتى كارسازتر است – آن جهات هنرى و غيره، آنها هم در جاى خود لازم است – اما اين يك تأثيرى دارد، يك خلأئى را پر ميكند كه ساير دستگاه‌ها و شيوه‌هاى تبليغى اين اثر را ندارد. (مقام معظم رهبری در دیدار با جمعی از طلاب و روحانیون – 22/9/88)
 
[7] – انفال – آیه 42
 
 
 
--------------------------------
 
 

وبسایت: Gofteman.org

پست الکترونیک:

این نشانی پست الکترونیک دربرابر spambot ها و هرزنامه ها محافظت می شود. برای مشاهده آن شما نیازمند فعال بودن جاواسکریپت هستید

این نشانی پست الکترونیک دربرابر spambot ها و هرزنامه ها محافظت می شود. برای مشاهده آن شما نیازمند فعال بودن جاواسکریپت هستید

کد پستی: 1584913814

آخرین به روز رسانی در يكشنبه ۲۹ فروردين ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۵۷


شما در این صفحه هستید : خانه